Sain toisen sokerirasituksen jälkeen kesällä radi diagnoosin eli minulla on raskausdiabetes.

Uutinen oli pieni sokki, itkin tunnin vaatekaupan pukukopissa, jolloin soitto tiedosta saapui. Olin viettämässä piristykseksi tarkoitettua "äidin vapaapäivää", joka meni täysin hukkaan uutisen myötä. Onneksi tapasin mukavan ja myötätuntoisen raditerkan, joka kertoi minulle radista ja kävimme läpi ruokavalioni. Muutoksia ei tarvinnutkaan tehdä sen kummemmin. Oman äitini vitsi "syöt aina kuin raskausdiabetesläinen" piti aika lailla paikkaansa.

Olen sen jälkeen mittaillut arvojani säännöllisesti, pääosin joka toinen viikko 4 aamuna ennen ja jälkeen aamupalan ja joka toinen viikko yhden päivän ns. päiväkäyrän eli aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan arvot ennen ja jälkeen aterian. Arvo ennen ateriaa pitäisi olla alle 5.3 ja jälkeen enimmillään 7.8. Mittauksissa olen saanut kerran päivällistä ennen 5.4, muuten arvot ovat olleet hyvät. Tällä viikolla teen päiväkäyrän, loppuviikosta raditerkka taas soittaa ja kuulen jatkosta. Alunperin minulle sanottiin, että seurantaa jatketaan näin aina rv36 asti, mutta ehkä jo tällä viikolla kuulen, että mitä loppuaikana teen, sillä tällä viikolla poksuu rv35.

Radiruokavalio on turhauttanut minua, sillä minulla on usein nälkä nyt. Vauva tankkaa selvästi enemmän, joten minun on pitänyt säätää ateriakokoja isommiksi kuin normaaliksi ja ahtaa vihanneksia niin paljon että tomaatit ja porkkanat tulevat korvista! Ja olen lisännyt öljyä, raejuustoa ja kananmunia, mutta silti nälkä yllättää aina välillä.

Alussa herkut tulivat uniin. Näin unissani Twix-patukoista, Marseja ja vaikka mitä, joita en kaipaile raskauden ulkopuolella. Nyt himot ovat tasoittuneet, mutta voipi silti olla, että syön kunnon herkkupläjäyksen vauvan synnyttyä, kun radiajan patoutumat purkautuvat, heh heh. Sen näkee sitten.