Eilen meillä ja muualla juhittiin äitejä. Ensimmäistä kertaa minäkin sain olla juhlinnan kohde, äiti.

Mieheni ja pikkuiseni yllättivät minut heti aamusta. Sain aamupalan vuoteeseen. Tuntuikin juhlalliselta nauttia pitkästä aikaa aamiainen aivan rauhassa, lehteä lukien. Yksinkertaista, mutta niin luksusta.

Olin tehnyt itselleni pienen täytekakun, sen aloitimme aamupalan makeaksi päätökseksi. Kakku oli yksinkertainen, valkoisella sokerimassalla päällystetty. Siinä oli liloja kukkia, sydän ja teksti "Äiti".

Lounaalla juhlimme minua ja äitiäni. Menimme syömään yhdessä kiinalaiseen ravintolaan. Se on ollut sukutraditio. Tällä kertaa paikalla olimme vain me, minä, mieheni, tyttäremme ja äitini. Viime vuonna äitini sisar ja hänen lapsensa perheineen olivat myös mukana. Rauhallisella aterialla kuulimme uusimmat kuulumiset ja annoin äidille hänen lahjansa ja 2 korttia, toisen minulta ja toisen tyttäreltäni.

Kävelimme yhdessä ympäri aurinkoisen kaupungin keskustaa. Söimme jäätelöt, ihailimme merimaisemaa. Se oli juhlavaa ja yleellistä. Vauvani nukkui sen ajan.

Illalla kotona tyttäreni ryömi kaikessa rauhassa lattialla, minä kuuntelin edellisenä päivänä nauhoitettua Euroviisulähetystä ja nautimme suosikkiamme, pizzaa. 

Mieheni lahjoi minua dvd-elokuvilla ja cd:llä, joka jäi minulta vuosi sitten ostamatta, kun olin vuodelevossa. Nyt pääsin nauttimaan siitä. Pikkuisemme taas antoi lahjan jo etukäteen: hän ryömi hurjaa vauhtia minua kohden, kun kannustin häntä tulemaan luokseni. Se oli ehkä sattumaa, mutta lämmitti suuresti nuoren äidin sydäntä.

Ensimmäinen Äitienpäiväni oli rento ja perhekeskeinen. Täydellinen päivä.